
Wat is Pinterest eigenlijk?
Pinterest is een online visueel prikbord en
geeft je de mogelijkheid om diverse
afbeeldingen online op je prikbord te plaatsen
(te pinnen).
Het is vergelijkbaar met een fysiek prikbord waarop je bijvoorbeeld een foto, recept of
een quote prikt, alleen in dit geval: online.
Pinterest feiten:
Pinterest is opgericht in maart 2010 en komt ineens in de Social Media top 10
‘binnenvallen’.
In 1e instantie dacht ik ook nog: leuk platform maar had niet ingeschat dat het zo’n
toevlucht zou nemen en zeker niet dat het nog eens erg interessant zou kunnen
zijn voor zelfstandige ondernemers voor wat betreft marketing doeleinden
(binnen enkele dagen hier meer over).
In december jl. registreerden Pinterest meer dan 7 miljoen unieke bezoekers (resource
Site Analytics) en genereert op dit moment meer verwijzing naar websites en blogs dan
Google+, YouTube en LinkedIn bij elkaar (zie berichtgeving nu.nl).
Frankwatching heeft van de week ook wat cijfers op een rijtje gezet in het artikel:
Pinterest: Social & SEO = Pinteresting
Wat zijn de mogelijkheden van Pinterest voor jouw
bedrijf?
De grootste kracht van Pinterest ligt in de mogelijkheid om afbeeldingen van jouw
producten op één van je, zelf te maken, Pinterest prikborden te plaatsen met de
mogelijkheid om een link te plaatsen met verwijzing naar je website.
Deze vorm van afbeeldingen delen kan je beschouwen als een soort van online catalogus 🙂
Bied jouw bedrijf producten aan? Heb je een webshop?
Maak van de mogelijkheid gebruik om diverse prikborden (boards) aan te maken.
De meest gebruikte interesses op dit moment in de afbeeldingen (de zg. ‘pins’) zijn
o.a. producten in de volgende productgroepen:
- Styling; mode en kleding
- Woning en inrichtingen
- Eten; koken, recepten e.d.
- Vakantiebestemmingen
Ook hier gelden de ‘Social Media regels’ en wel door andere prikborden te liken en pins
op jouw prikbord te plaatsen. Zorg net zoals op o.a. Facebook voor interactie en
betrokkenheid bij jouw volgers.
De mogelijkheid binnen Pinterest bestaat om (één van) jouw prikborden te volgen
maar je kunt ook als persoon ‘zelf’ gevolgd worden.
De beste manier om uit te testen of Pinterest iets voor je bedrijf zou kunnen betekenen
is door een account aan te maken en een start te maken met het pinnen van je
producten maar waak ervoor dat dit niet al te promotieachtig wordt!
Hoe creëer je een Pinterest Account?
Om je aan te melden voor een Pinterest Account moet je een verzoek indienen op de
website. Mijn advies is: doe dit direct, aangezien het zeker een aantal dagen duurt
voordat je een uitnodiging ontvangt.
[Update 20/09/2012: er is geen uitnodiging meer nodig je kunt je direct
aanmelden via de website.]
Pinterest is ook vertegenwoordigd op Facebook.
Inmiddels heb ik ook een Pinterest Pagina aangemaakt.
Zie hier de Pinterest pagina van Ria Kaashoek.
Heb je al een Pinterest Account? Plaats de link dan eventueel ook op
mijn Facebook Pagina zodat je hierdoor gelijk de mogelijkheid
hebt om je netwerk uit te breiden en zodat ik je kan volgen!
[Update 20/09/2012: inmiddels heb ik een Facebook Pagina
Pinterest voor Ondernemers aangemaakt voor tips, tricks,
video’s en marketing-ideeën hoe Pinterest optimaal in te
zetten voor jouw onderneming. Kijk ook eens op de
website: Pinterest Voor Ondernemers]
Tot pins!
Done !! Nice love many thnx voor de tip. Hier kan ik zekers wat mee.
Pinterest is inderdaad een mooie inspiratiebron en een perfect hulpmiddel om je afbeeldingen te ordenen in persoonlijke albums: http://blog.nicla-casas.com/2012/03/pinterest-als-hulp-voor-de-woonconsument/