Vanaf 5 november zal de mogelijkheid tot het hebben van een ‘like-gate’ op je Facebook Pagina tot het verleden behoren.

Wat is een Facebook ‘like-gate’ precies?

Een ‘like-gate’ is het verkrijgen van (waardevolle) informatie, het meedoen aan bijvoorbeeld een like & win actie of wedstrijd op een applicatie (subpagina) binnen Facebook welke alleen te zien is als jij als bezoeker van die pagina de Facebook Pagina eerst een ‘like’ geeft!

Zie het voorbeeld hieronder van de Facebook Pagina van Je zaak voor Elkaar

Facebook Pagina Je zaak voor Elkaar

Je dient dus eerst op de ‘vind ik leuk’ button te klikken alvorens de informatie beschikbaar komt.

De applicatie (subpagina in Facebook) blijft gewoon beschikbaar maar je mag de bezoeker dus niet eerst om een like vragen alvorens ze de informatie te geven.

Het vragen om een vind ik leuk en daar iets tegenover stellen is dus vanaf 5 november verboden.

 

Wat zegt Facebook hierover?

 

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.

 

Waarom heeft Facebook dit gedaan?

To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike

 

Waar het op neer komt is dat Facebook wil dat een bezoeker van jouw pagina ook daadwerkelijk jou als bedrijf, merk of organisatie ‘leuk vindt’ en niet omdat je er iets tegenover gesteld hebt.

Eigenlijk is dit een logische stap van Facebook daar zij proberen zowel de Facebook Pagina’s als de personen die deze pagina ‘leuk vinden’ zo reëel en authentiek mogelijk te maken.

 

Mijn inziens werkt dit 2-ledig:

1. Voor fans is het fijn want vanaf nu kunnen ze content zien die ze ook daadwerkelijk willen zien (en niet gedwongen worden omdat ze aan bepaalde informatie willen komen of kans maken om iets te winnen) en dus niet eerst de ‘vind ik leuk’-button moeten klikken
2. Facebook vergroot daarmee de kans dat bedrijven meer doelgroep gericht gaan adverteren en gezien de enorme mogelijkheden denk ik dat bedrijven dit meer moeten gaan overwegen!

 

Wat is het alternatief voor de Facebook like gate?

  • Je kunt uiteraard wél een optin box op je Facebook Applicatie plaatsen waarbij de bezoeker zijn of haar e-mail adres achterlaat waarna je de informatie verstuurt per e-mail!
  • Bovenstaande geldt ook voor een like & win actie, daarnaast mag je deze wedstrijden ook op de tijdlijn van Facebook toepassen (wat ik niet adviseer, zie mijn blogpost hierover)

 

Hoe denk jij over het verdwijnen van de Facebook Like gate?

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit